چیزهایی که باید درباره‌ی استایل مینیمال بدانید

مینیمال بپوشیم یا نه؟ قضیه خیلی پیچیده‌تر از زیبایی ظاهری‌ست؛ استایل مینیمال یک رفتار هوشمندانه و عکس‌العملی به جریان مد، تولیدهای بی‌رویه و مصرف‌گرایی شدید جهان است. چیزهایی که باید درباره‌ی استایل مینیمال بدانید، شاید حتی به‌صورت کامل گفته نشده باشند و امکانش وجود دارد که شما، ندانسته، کاشف جنبه‌های جدیدی از فایده‌های انتخاب چنین سبکی باشید! پس این‌که مینیمال بپوشیم یا نه، سؤال بزرگی‌ست... پرسشی تعیین‌کننده است! در این مطلب با استایل مینیمال، چیزهایی که باید درباره‌ی آن بدانید و البته، پاسخ قلبی‌اتان به این‌که در نهایت، مینیمال بپوشید یا نه، آشنا می‌شوید...

 

مینیمال یعنی چه؟

این لغت لاتین به معنای «حداقل» است؛ یعنی استفاده از کم‌ترین‌ها. سبک مینیمال، یا مکتب مینیمالیسم، در هنر و زندگی با عبارت «LESS IS MORE» وصف می‌شود. بهره بردن از کم‌ترین جزئیات ولی حفظ کارایی و زیبایی از اصول بنیادین مینیمالیسم است. به بیان دیگر، در سبک مینیمال، چیزهای اضافی را حذف می‌کنیم و عناصری را نگه می‌داریم که به ما حس خوبی منتقل می‌کنند. آرامش، در سادگی و خلوص.

 

استایل مینیمال چیست؟

چیزی بیشتر از یک سبک پوشش؛ نوعی اعتراض به شلوغی بازارهای امروز و سرگردانی ساکنین قرن بیست‌ویکم در انتخاب‌کردن، خریدکردن و حتی فکرکردن! آدمی نسل حاضر که در تندبادهای مد و مصرف‌گرایی فرصت ندارد خودش و سلیقه‌ی شخصی‌اش را پیدا کند؛ نمی‌تواند کسی باشد! چیزی از خودش برایش نمانده و همه‌چیز به‌حدی سریع، شدید و متنوع در تغییر است که امروز فلان رنگ، مدل یا  را به او پیشنهاد می‌کنند و فردا، همان را از لحاظ زیباشناختی محکوم می‌کنند؛ رهبران مد تنوع‌طلبند و گرچه که ما درست و غلط این رفتار را نمی‌دانیم، اما یقین داریم به افراطی بودنش! پیروی بی‌چون‌وچرا از این جریان برای بسیاری از افراد، دیگر خوشایند نیست و با جدیت تصمیم جدایی‌اشان را گرفتند. مسیر جدید آن‌ها (یکی از مسیرهای جدید آن‌ها) سبک زندگی مینیمال است که «استایل مینیمال» موضوع انتخاب لباس -و بحث اصلی این مطلب-‌ را شامل می‌شود.

 

هدف یک استایل مینیمال را بخواهیم مختصرومفید بگوییم: ساده، زیبا، مانا، کاربردی.

به‌طوری‌که شما را در سلیقه‌مندی محدود نمی‌کند؛ هر چه می‌خواهید بپوشید و بخرید، درباره‌ی رنگ، مدل، جنس و یا حتی برند آن در کتاب مقدس مینیمالیسم چیزی نوشته نشده. تنها شرط این است که «لباستان کارآیی داشته باشد». نیاید به کمدتان و فقط یک‌بار پوشیده شود، آن هم چون از مد افتاده و دیگر دلپسند عام نیست!

چنین قاعده‌ای در سبک مینیمال، باعث شده تا مینیمالیست‌ها را به لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی و مدل‌هایی که مربوط به زمان خاصی نیستند بشناسند؛ علارغم این‌که در اصول مینیمال، هیچ مدل خاصی را منع نکردند. شما در منشور قوانین مینیمال آزادید که صورتی یا نارنجی یا طلایی بپوشید، اما واقعیت این است که خودتان به دنبالش نخواهید رفت چون کارا نیستند...

 

شروع یک استایل مینیمال از کجاست؟

از هر لحظه که اراده کنید و بخواهید. کافی‌ست که به سراغ کمدتان بروید و لباس‌هایتان را سخت‌گیرانه بیازمایید: «کدام‌ها را نگه دارم؟ کدام‌ها را نه؟» چیزی‌که احتیاج دارید، بینش مینیمالیست است.

در چشم‌های یک مینیمالیست، لباس مناسب ویژگی‌های زیر را دارد:

- طی زمان از مد نمیفتد و همیشه زیبا و استاندارد است

- با اکثر لباس‌های دیگر کمد ست می‌شود و کاربردی‌ست

- برشش متناسب با اندامی‌ست که آن را می‌پوشد

- جنس مرغوب و باکیفیتی دارد و بادوام است

- راحت است و به شما حس آزادی می‌بخشد

- ساده و متوازن است

 

در کنار موارد گفته‌شده، سه مورد برای درک راحت‌تر استایل مینیمال می‌تواند به شما کمک کند:

۱- رنگ‌های خنثی به‌نسبت دیگر رنگ‌ها در اولویت هستند.

مثل سفید و مشکی که شناخته‌شده‌ترین نشانه‌های سبک مینیمالند.

۲- کیفیت به‌نسبت کمیت در اولویت است.

یعنی درست‌تر است که هزینه‌ی زیادی را برای لباسی پرداخت کنید که ماندگار است تااین‌که با همان مبلغ دو جنس نامرغوب بخرید.

۳- پارچه‌های بدون طرح به‌نسبت طرح‌دار در اولویت هستند.

گرچه، لباس‌های راه‌راه از محبوبیت بالایی میان مینیمالیست‌ها برخوردارند.

 

دقت داشته باشید که این سه مورد، به چیزهایی که «بهتر» هستند اشاره دارند و نه «باید»ها. در جهان مینیمالیسم، لباس‌هایی با رنگ‌های قرمز و صورتی هم پوشیده می‌شوند و تی‌شرت‌های طرح‌دار به تن می‌نشینند اما بیشترین استقبال، از لباس‌های مشکی، سرمه‌ای، طوسی، کرم و پارچه‌های ساده و باکیفیت صورت می‌گیرد.

پس مینیمالیست باش اما به روش خودت؛ چون همین رفتار و اعتمادبه‌نفس است که درک عمیق تو از فلسفه‌ی مینیمالیسم را نشان می‌دهد. فراموش نکن که هدف اصلی چنین جنبشی برای رسیدن به دنیایی بوده که اجازه می‌دهد بی‌تفاوت نسبت به مد، چیزی را بپوشی که دلت می‌خواهد و خود، به‌تنهایی، آن را زیبا می‌دانی. [...]

 

نکته‌هایی که باید بدانید

یک تیپ مینیمال باسلیقه، بدون آگاهی و دانش لازم به‌دست نخواهد آمد. عواملی هستند که با رعایت کاملشان، استایل مینیمال بیشترین جلوه‌اش را پیدا خواهد کرد.

- تعیین شاخص

اولین مرحله‌ی ست‌کردن شما، جست‌وجوی شاخص است. آیتمی که بقیه‌ی آیتم‌ها به‌نسبت آن انتخاب می‌شوند. که می‌تواند یک تی‌شرت یا تاپ رنگی باشد، کتی با مدلی خاص باشد یا کفشی که روی چرمش کار شده... هر چه که باشد، نقطه‌ی شروعتان یک مرحله‌ی کلیدی‌ست.

- استفاده از اکسسوری

استایل مینیمال ساده است و به همین دلیل، اکسسوری‌ها چاشنی و زیبایی‌بخش آن هستند. انتخاب زیور‌آلات، شال، کیف و یا حتی یک چتر کوچک برای مینیمالیست، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است به‌طوری‌که به‌سراغ نمونه‌های مرغوب، خاص و خیره‌کننده می‌رود و به آن بودجه‌ی مناسبی را اختصاص می‌دهد. دقت کنید که اکسسوری‌ هم مطابق اصول مینیمال به کار می‌رود. بدون شلوغ‌کاری یا زیاده‌روی ولی زیبا و کارآمد.

- خودآرایی

لباستان بخشی از شماست، باقی‌اش خودتانید! و از آن‌جا که مینیمال نوعی طرز تفکر است، ادعا کردنش بدون آن‌که در رفتار و زندگی شما بازتاب داشته باشد، نشان‌دهنده‌ی عدم درک کامل مینیمالیسم است...

سادگی، توازن و زیبایی، باید در وجودتان رخنه کند. صورتتان را با آرایش‌های ظریف، طبیعی و ساده که زیبایی را در معصوم‌ترین و خالص‌ترین حالتش نشان دهد بیارایید و موهایتان را همیشه مرتب، سالم و تمیز نگه دارید. مینیمالیسم در سلامتی خودش را بیشتر از هرجای دیگری نشان می‌دهد. از اصول خودمراقبتی به راحتی نگذرید. از بدنتان خوب مراقبت کنید و خواهید دید که شیک‌ترین ظاهر ممکن، در رسیدن به وضعیت طبیعی ایده‌آل شماست؛ پوست، مو، تن و روان شاداب.

- ترکیب رنگ‌ها

خلاق باشید، نه صرفاً یک اصول‌گرای خشک! تنوع بدهید و گاهی با بی‌پروایی تمام، تک‌رنگ بپوشید، گاهی یک کفش قرمز جیغ را با شلوار سفید ست کنید و یک روز هم استایلتان را از سایه‌روشن‌های طوسی پر کنید. مینیمالیسم شعارش سادگی‌ست اما در عمل می‌تواند بسیار جذاب، پیچیده و پویا ظاهر شود.

 

کالاهای مینیمالی که همه دارند!

در آخر به چند تا از مشهورترین‌های جهان مینیمالیسم اشاره می‌کنیم که شناختن و داشتنشان خالی از لطف نیست؛ این آیتم‌ها براساس میزان بالای کارایی‌اشان انتخاب شدند و می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید بعدی‌اتان باشند.

- تی‌شرت سفید

- شومیز سفید

- یقه‌اسکی سفید

- شلوار جین تیره

- شلوار کتان

- پیراهن سفید

- تی‌شرت راه‌راه

- دامن ساده

- کت بلیزر

- پالتوی کمربنددار

- کیف‌دستی ساده

- کفش پنجه‌مربعی

- صندل ساده

- بوت نوک‌تیز

دیدگاه شما چیست؟