در زمان بارداری چه بپوشیم؟

به باور علم پزشکی، پوشش مادر در دوران بارداری، باید به او احساس آرامش و امنیت ببخشد؛ پس به محض برجستگی شکم، این پرسش که در زمان بارداری چه بپوشید؟ به یک مسئله‌ی جدی تبدیل می‌شود و بدون شک ارزش مطالعه و تحقیق را دارد. اما قبل از این‌که با اطمینان بگویید که در زمان بارداری چه بپوشید، نیاز به دانش شناخت، انتخاب و حتی مد دارید! چون مادر باردار فقط با چالش بالا رفتن سایز روبه‌رو نیست و بلکه مراقبت‌های پزشکی، تاثیر تغییرات هورمونی، وضعیت‌های محیطی و آب‌وهوایی طی ۹ ماه و بسیاری عوامل دیگر در جریان انتخاب لباس او نقش مهمی دارند...

لباس بارداریِ امروزی، آرام‌بخش است!

قدیمی‌ها یا اصلاً لباس بارداری را نمی‌شناختند و یا اگر برایشان تعریف‌شده بود، خیلی‌خیلی بی‌سلیقه‌ بودند؛ با رنگ‌های تیره، بدون هیچ ذوق زیبایی‌شناختی و صرفاً راحت! بدون شک راحتی پوشش بارداری اولین و مهم‌ترین اصل آن است اما نه به معنای کنار گذاشتن اصول دیگر یک پوشش مناسب.

علم پزشکی روز می‌گوید که لباس خانم باردار، باید به او آرامش دهد تا در نتیجه‌ی این حس خوب، شرایط مناسب رشد جنین فراهم شود. مادری که با تغییرات هورمونی، ظاهر تازه و افکار جورواجور آینده درگیر است، نباید تنش‌هایش را به فرزند منتقل کند؛ بسیاری از خانم‌ها بابت بزرگ‌شدن شکم و چاقی دچار استرس می‌شوند. در چنین حالتی، پوشیدن لباس بارداری‌ای که هم زیبا باشد و هم راحت، می‌تواند اعتمادبه‌نفس ایجاد کند و آرامش ببخشد.

  • از رنگ‌های شاد استفاده کنید

رنگ‌های شاد جلوه‌گرند، پرانرژی هستند و نشاط‌آور. روی شما و اطرافیانتان تاثیرگذارند و برای لباس بارداری توصیه می‌شوند.

(اما برای افرادی که با بزرگ شدن شکم و بالا رفتن سایز مشکل دارند و می‌خواهند کم‌تر جلب توجه کنند، رنگ‌‌های مشکی و کرم پیشنهاد می‌شوند؛ که این دو رنگ برای لباس‌های رسمی و تیپ مهمانی هم جذابیت همیشگی‌اشان را در دوران بارداری دارند)

 

  • متناسب رشد بچه، خرید کنید

زودتر از موعد اقدام نکنید؛ تا پیش از کوچک‌شدن لباس‌های قبلی، اقدام به خرید نکنید، چون پیش‌بینی سایز در دوران بارداری ممکن نیست و از لحاظ اقتصادی هم زیان‌آور است. از طرف دیگر، دیر خرید کردن هم مشکلات پزشکی به بار می‌آورد. پوشیدن لباس نامناسب می‌تواند به جنین فشار بیاورد و خطرناک باشد.

  • در انتخاب جنس، وسواس داشته باشید!

پوست مادر در دوران بارداری بسیار حساس و تحریک‌پذیر است. جنس نامرغوب و پارچه‌ی مصنوعی می‌تواند عفونت و بیماری ایجاد کند. پارچه‌ی لباس مناسب، رطوبت پوست را نگه می‌دارد و اجازه‌ی تنفس می‌دهد، کشسان است، لطیف است و گرمایش به حد لازم می‌باشد. می‌توان نخ را جنس ایده‌آل دوران بارداری معرفی کرد.

 

  • راحتِ راحت باشید!

اجازه دهید که هم خودتان و هم فرزندی که در راه است از تمام احساسات متنوع زندگی، آسایش و لذت را بچشید؛ از ست‌های اسپورت و راحتی بارداری استفاده کنید، تحت نظر پزشک ورزش کنید و روزها را با رضایت و اعتمادبه‌نفسی که از ذهن شما به ذهن جنین هم سرریز می‌شود، به بهترین نحو بگذرانید!

 

  • مدل کمر لباس اهمیت ویژه‌ای دارد

قسمت کمر لباس، محافظ جنین است. باید راحتی لازم را برای حرکت بچه و مادر مهیا کند، فضای آزاد داشته باشد و به‌هیچ‌وجه تنگ نباشد. شلوار کشی گشاد، شلواردامنی‌، لگ، جین مام‌استایل، دامن‌ و پیراهن‌ بلند انتخاب‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم.

اما از بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب‌ها، شلوار جین‌های مخصوص بارداری با گن هستند که راحت ست می‌شوند، آزاد، بادوام و شیکند و مختص همین شرایط طراحی شدند.

 

  • کفش اشتباهی نپوشید!

اکثر خانم‌ها در دوران بارداری و اللخصوص طی سه ماه آخر، دچار ورم می‌شوند و سایز پایشان تا حدی بالا می‌رود؛ در بعضی موارد حتی بعد از زایمان سایز کفش به قبل برنمی‌گردد. علاوه‌بر این موضوع، در اواخر دوره‌ی بارداری مرکز ثقل بدن به جلو می‌آید و برای همین پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه‌های بیش از اندازه بلند می‌تواند خطرناک باشند. در دوران بارداری، کفش‌های تخت با کفی مناسب و راحت و یا پاشنه‌های پهن حداکثر تا ۳ سانتی‌متر مطلوب هستند.

  • لباس‌زیر مناسب تهیه کنید

در دوران بارداری سایز سینه و باسن بالاتر می‌رود و بهتر است که خانم باردار از لباس‌زیرهای نخی استفاده کند. قابل توجه است که در این دوران سینه‌ها حساس‌تر می‌شوند، پس استفاده از سوتین‌های ناراحت ممکن است آسیب ایجاد کند. همچنین استفاده از شورت‌هایی با بافت مصنوعی می‌تواند باعث زخم و خشکی در پوست مادر شود.

  • اکسسوری فراموش نشود!

۹ ماه بارداری از قشنگ‌ترین دوران زندگی هر پدر و مادری است؛ این فرصت ارزش جشن گرفتن هر روزه را دارد! پس زیبا بپوشید و بیشتر از همیشه ذوق به‌خرج دهید. در لباس و آرایشتان هم نشان دهید که مادری خوشحال هستید و سر از پا نمی‌شناسید... کیف‌های خاص بخرید، زیورآلات چشم‌گیر و باسلیقه استفاده کنید و در آراستن خودتان خلاق‌ باشید؛ نی‌نی کوچولویتان لیاقتش را دارد که در اولین نگاه، بهترین حالتتان را ببیند!

  • به فصل‌ها دقت کنید

بارداری، یا بهتر است بگوییم مادر و بچه، چند فصل را پشت سر می‌گذارند؛ در کنار هم و در یک قالب مشترک؛ به همین دلیل انتخاب لباس مناسب نیازمند شناخت شرایط فیزیکی بدن در زمان حاملگی‌ست. درست‌ترین کار، خرید حساب‌شده می‌باشد. به بدنتان فرصت دهید تا تغییرهای متعددش را نشان دهد و براساس آب‌وهوا و دمای بدنتان، متعادل‌ترین لباس را تهیه و سلامتی‌اتان را حفظ کنید.

(برخلاف تصور بسیاری از افراد، در دوران بارداری بدن اکثر مادرها- به اصطلاح- گر می‌گیرد و به همین دلیل پوشیدن لباس‌های خیلی گرم بیهوده و حتی آزاردهنده است.)

  • یک لباس‌ بلند، ایده‌ی هوشمندانه‌ایست!

ماکسی‌ای با بافت نرم، کشسان و احتمالاً خط‌دار، در شرایطی که هیکلی جالب توجه دارید، شما را منظم، بانمک و خیلی «مادرانه» نشان می‌دهد؛ و حتی اگر این ویژگی نبود هم، آشناترین تصویر یک مادر باردار در هر ذهنی، زنی با چهره‌ای آرام و دلنشین، موهای براق و لباسی بلند و لطیف است! پس اگر فرصت تجربه‌ی قرار گرفتن در این قاب زیبای زندگی انسانی به شما داده شده از دستش ندهید.

لباس‌ها کمی بیشتر از انتظارتان مهمان شما می‌مانند!

فرزند‌آوری می‌تواند نقطه‌ی عطف زندگی شما و همسرتان باشد؛ یا دست‌کم ۹ ماهی که هرگز از خاطر شما نمی‌رود. اما تجربه‌ی فیزیکی بارداری، موهبتی‌ست، مختص بدن مادر. می‌تواند درسی شیرین و پلی به چهره‌ی جدیدی از شما باشد. کسی هرگز نخواهد فهمید، که در شما چه گذشت؟ حتی اگر با قوی‌ترین و دقیق‌ترین کلمات بیانش کنید و داستانش را بگویید... پس توقع نداشته باشید که پس از زایمان به گذشته برگردید. و گرچه، به‌طرزی جادویی ظاهر زندگی هم مشابه قبل از آن زمان شود، نه مادر و نه بدن او، فراموش نخواهند کرد.

پس از زایمان، فرد دیگری خواهید بود؛ فردی خاص که انسانی دیگر را در گوشت و خون خود پرورانده و سپس به این دنیا کشیده! چنین کار بزرگی بدنی ارزشمند، روانی پخته و ذهنی هشیار می‌خواهد؛ پس یقیناً زمان زیادی هم صرف استراحت و تسکین وجود خواهد شد. ممکن است که چندین ماه زمان بگذرد تا دوباره بتوانید فعالیت‌های سنگین انجام دهید و بدنتان به تعادل رسد؛ در چنین شرایطی لباس‌های بارداری با صبر و حوصله‌ی تمام همراهتان هستند و به شما دلگرمی می‌بخشند، پس شریک روزهای طولانی پیش رویتان را با دقت انتخاب کنید...

دیدگاه شما چیست؟