چرا لباس گلدوخت بپوشیم؟

تمام آن‌چه که باید درباره‌ی لباس‌های گلدوزی‌شده بدانید

 

   بعضی‌ها تا روی لباسشان طرحی ننشیند بابت ظاهرشان آرام نمی‌گیرند؛ از جوراب تا شالشان نقش‌ونگار دارد و همین زیبایی‌هاست به چشمشان برق میندازد. برای آن‌ها واضح است که چرا باید لباس گلدوخت بپوشیم! چون گلدوزی هنر است و سلیقه‌های پرشور را به خود می‌کشد.

اما برای من و تو چه دلیلی دارد که این سبک پوشش را انتخاب کنیم؟ چرا لباس گلدوخت بپوشیم؟

 

گلدوزی، به زبان ساده...

   در دوختن طرح‌های مختلف با انواع نخ به روی پارچه خلاصه می‌شود؛ ولی اگر ذوق‌زده‌تر نگاهش کنیم، مثل نقاشی کردن روی لباس و تن می‌ماند. در زمان‌های قدیم گلدوزی‌، مانند نامش، به دوختن شکل گل‌ها با دست محدود می‌شد اما امروزه تنوع سبک بالایی پیدا کرده و ماشین‌ها با سرعتی چند برابر خیاط‌های سال‌های دور، گلدوزی‌ها را انجام می‌دهند.

طرح‌های امروز می‌توانند هر چیزی باشند، حتی ایده‌های سفارشی مشتری که برگرفته از سلیقه‌ی شخصی‌اش است، اما در گذشته به این سادگی‌ها نبوده؛ لباس‌های گلدوخت به نسبت طبقه‌های اجتماعی و باورها و اعتقادات باستانی تزئین می‌شدند و طرح‌ها نمادین بودند؛ مثل گل‌ها، میوه‌ها، پرنده‌ها و عناصر طبیعی... که در مقایسه با زیبایی‌شناسی‌های مدرن بسیار محدود بودند.

   گلدوخت‌های امروزی از نقش‌های شلوغ تا جمله‌ها و عبارت‌ها و حتی شکل‌های کوچک مینیمال را در بر می‌گیرند؛ از روحیه‌های فرهنگی شرقی و غربی، تا عامه‌پسندترین سبک‌ها را در بازار جهانی پوشاک پیدا می‌کنیم و حتی با پیشرفت ارتباطات و امکانات، توانش را داریم تا خودمان شروع‌کننده‌ی مدلی جدید باشیم.

 

خودت را با لباس گلدوختت معرفی کن، چون...

   خیلی ساده است! به همان دلیلی که برای انتخاب رنگ لباست، مدل کیفت، سفارش غذای رستورانت و هر کالا و خدمات دیگری حساسیت به‌خرج می‌دهی؛ ما به‌نسبت خریدها و گزینش‌هایمان نمایی از هویتمان را برای دیگران صحنه‌سازی می‌کنیم و از این کار لذت می‌بریم! ما انتقال دادن معناها را دوست داریم؛ چه با حرف زدن باشد، چه با داشتن یک استایل شیک، چه یک تتوی مفهومی روی ساعد دستمان و چه تصویر پس‌زمینه‌ی تلفن همراهمان؛ گلدوزی هم کارش همین است! عقاید شما و افکارتان را روی شومیز، شلوار جین، بلوز و پیراهنتان با رنگی دلنشین، ظرافتی چشم‌نواز در دوخت و درخشش ابریشمین نخش به بیننده اعلام می‌کند. خب... چه بهتر از این‌که به‌جای خودت، لباست زحمت معرفی کردن تو را بکشد؟ آن هم به چنین روش هنرمندانه‌ای؟!

 

وقتی لباست گلدوخت باشد، معناهای فوق‌العاده‌ی زیادی در ذهن مخاطبت ایجاد می‌شود، مثل:

• احتمالاً شخصیت دقیقی هستی که به پوشش با وسواس نگاه می‌کند و اهمیت وجهه‌اش را می‌داند.

• روحیه‌ات بوی هنر می‌دهد! شاید حتی در زمینه‌های هنری فعال باشی؟

• به‌نظر برون‌گرا و اجتماعی می‌رسی! هر کسی مشتاق آشنایی با توست!

• بی‌شک فردی پر از حرف‌های ناگفته‌ای و ذهنت پر از ایده‌های جذاب است که تا روی لباست هم نشستند و توجه‌ها را جلب می‌کنند...

• تو باید یک منبع آرامش و صبر باشی که با حوصله و ذوق به دنبال لباس‌های مناسبش می‌گردد.

• هیچ تردیدی در زیبایی‌ وجودت نیست! چون به دنبال نقش‌ها و قشنگی‌ها می‌گردی و باید در درونت گنجینه‌ای از همین احساسات داشته باشی...

 

چه نیازی به گلدوزی هست وقتی می‌توانیم طرحمان را چاپ کنیم؟!

   این سؤال پرتکرار را بسیاری از خود می‌پرسند؛ مخصوصاً اگر نیازشان برای یک خرید شخصی نباشد و به دنبال لباس تبلیغاتی، لباس تولیدی و... بگردند. در چنین شرایطی، می‌توانیم صنعت چاپ و گلدوزی را به روش زیر مقایسه کنیم:

• گلدوزی کیفیت و دوام بالاتری از چاپ دارد؛ چاپ هرچه‌قدر هم قوی باشد، به مرور رنگ می‌بازد.

• به‌نسبت تیراژ، اقتصادی بودن هر کدام از این دو روش متفاوت است؛ در بعضی مقادیر- برای مثال وقتی که نیاز به تکرار خرید یک طرح ثابت در بازه‌های مشخص زمانی دارید- گلدوزی مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌باشد.

• برحسب رنگ و میزان جزئیات طرح، گلدوزی ممکن است محدودیت‌های بیشتری تا چاپ داشته باشد.

• گلدوزی برجسته است، واقعی‌تر است و جلوه‌اش را نمی‌شود نادیده گرفت.

• در نهایت، از لحاظ زیبایی‌شناسی، سلیقه‌ی خریدار تعیین‌کننده می‌باشد... و ما در این مطلب، گلدوزی را زیباتر می‌دانیم!

 

گلدوزی به چه لباس‌هایی می‌آید؟

   حالا که با بررسی دقیق و آگاهانه به لباس‌های گلدوخت علاقه‌مند شدیم، وقت وقت تهیه و ست کردن یک استایل برازنده‌ست... علارغم بی‌قاعده بودن همه‌چیز در دنیای زیبایی و خلاقیت، سلیقه‌های تک‌تک ما، تحت‌ تاثیر زمان و جامعه درگیر ماجراهای جذابی می‌شود، که به‌ آن می‌گوییم مد!

   ما مطابق مد، ایده‌های پوشیدنی‌امان را به عمل می‌نشانیم و برای پیروی از آخرین‌های روز، اهمیت بالایی قائلیم. جست‌وجوی لباس گلدوخت مناسب هم از این شرایط جدا نیست.

گلدوزی بر روی هر لباس و اکسسوری پارچه‌ای می‌تواند انجام شود؛ از شلوار جین تا یک جوراب یا حتی کیف و دستبند! اما سنجیده پوشیدن شما را به دنیای دیگری از زیبایی‌ها می‌برد که یقیناً ارزش صرف زمان و انرژی برای آراستگی را دارد.

   در پایان این مطلب، کالاها و ست‌های پیشنهادی ما برای داشتن استایل گلدوخت مناسب، به عنوان راهنمای شخصی شما آورده شده که امیدواریم با پوشیدنشان قشنگ‌ترین لبخندها بر لب‌هایتان نقش ببندند...


شومیز جین پیشی

شلوار جین مام گلدوخت

شومیز گلدوخت

پیراهن گلدوخت

بافت گلدوخت

پلیور گلدوخت